HTML

EconMatters

Közpolitika, közgazdaságtan, ösztönzők és politikai kimenetek: "Economics Matters", "Incentives Matter", "Political Economy Matters".

Ez a blog azoknak szól akik hisznek abban, hogy a közpolitikai (public policy) döntéseknek közgazdaságilag megalapozottak kell lenniük: "Economics Matters".

Amikor közgazdasági megalapozottságról beszélek akkor nem pusztán és elsősorban a makrogazdasági stabilitással való összhangra gondolok, hanem inkább arra, hogy a közpolitikáknak ösztönző hatásokon keresztül kívánatos egyéni és társadalmi magatartásokat ("behaviors") szükséges indukálniuk: "Incentives Matter".

Persze csak olyan közpolitikákról érdemes szót fecsérelni, amelyek a politikai rendszer sajátos érdek- és döntéhozatali rendszerében is képesek venni az akadályokat: "Political Economy Matters".

Ez a blog akkor indul amikor egy eddig példátlan mértékű felhatalmazással rendelkező Kormány alakul Magyarországon 2010-ben. Jó lenne ha a blogon érlelődő eszmecsere hozzájárulna azokhoz a közpolitikai vitákhoz, amelyek segíthetik az új Kormányt helyes(ebb) döntések meghozatalában.

Bodor András

Friss topikok

Utolsó hozzászólások

Archívum

Economics Matters - Incentives Matter - Political Economy Matters

2010.06.09. 06:00 EconMatters

Mi lehetett a magánnyugdíjpénztári államosítási álhír hátterében? A szándék szerinti lépésnek lenne értelme? Értekezés a magyar és a lengyel EU elnökségi időszakok egy lehetséges összehangolt prioritásáról

Címkék: nyugdíj nyugdíjreform dc magánnyugdíjpénztárak portfolioblogger 2. pillér defined contribution fedezett nyugdíjpillér európai stabilitási és növekedési egyezmény

Tegnap Orbán Viktor bejelentette 29 pontos javaslatcsomagját az "új gazdasági rendszerről". A csomag bejelentését megelőző napokban számos találgatás jelent meg arról (pl. itt és itt), hogy az új Kormány által beígért gazdasági fordulat beindításához szükséges költségvetési mozgásteret a magánnyugdíjpénztárak "államosításával" teremtették volna meg. Erről a találgatásról az EconMatters blogban is szó esett, illetve egy érvelés jelent meg az államosítás helyett egy államilag vezérelt költségcsökkentés beavatkozást javasolva. A csomag bejelentését megelőző este kiszivárgott, hogy szó sincs valódi államosításról, a Hírszerző arról adott hírt, hogy pusztán "virtuális államosításról" került szóba egy a magánnyugdíjpénztári befizetéseket továbbpumpáló köztes állami nyugdíjalap létrehozása útján, amely lehetővé tenné, hogy a magánnyugdíjpénztári befizetések költésvetési bevételként legyenek figyelembe véve. Egy kicsit később Somi András a portfolio.hu-n közölte azt az értesülést, hogy az IMF és az EU képviselői elvágták a költségvetési mozgástér kiterjesztését a "magánnyugdíjpénztári trükk" mentén. Az utolsó értesülések végül is igaznak bizonyultak, a 29 pontos csomag nem támaszkodik a magánnyugdíjpénztári trükkre. De mi is lett volna ez a trükk pontosan? És ami talán még érdekesebb, lenne-e racionális érvelés a magánnyugdíjpénztári befizetések költségvetési bevételként való feltüntetése irányában? Előre bocsátom, hogy a véleményem szerint létezik ilyen racionális érvelés.

Az ezer sebből vérző uniós szintű fiskális szabályozás alapdokumentuma az Európai Stabilitási és Növekedési Egyezmény tökéletlen mutatókra koncentrálva kivánja korlátozni a tagállamok fiskális mozgásterét. Az államadósság GDP arányos mértéke mint mutató csak az explicit módon kibocsátott államadósságot veszi figyelembe, de az állami jóléti rendszerek által folyamatosan termelt állami ígéreteket, az implicit államadósságot nem. Az állami nyugdíjrendszerek implicit állami adósságállománya talán a legnagyobb falat. Egy-egy nyugdíjjárulék befizetés nem pusztás bevételt jelent az államháztartás társdalombiztosítási alrendszerének, hanem egyszerre egy növekményt a jövőbeli nyugdíjkifizetésekben testet öltő állami kötelezettségállományban is. A létező demográfiai folyamatok mellett minden egyes befizetéshez kötődően a vonatkozó jövőbeli TB nyugdíjkifizetésfolyam jelenértéke magasabb, mint a kapcsolódó - jelenben teljesülő -járulékbefizetés. Paradox módon az állam implicit adóssága folyamatosan növekszik az állami nyugdíjpillérbe való járulékbefizetéseknek köszönhetően. Az állam implicit adósságának a növekedését az Európai Stabilitási és Növekedési Paktum nem korlátozza. Mi több indirekt módon még ösztönzi is a magas implicit államadósság fenntartását azon államok körében, amelyek korábban megreformálták a nyugdíjrendszerüket egy fedezett nyugdíjpillér bevezetése által.

Hogyan is viszonyul egy fedezett nyugdíjpillér bevezetése az implicit államadósság felhalmozódásához? Először is a fedezett nyugdíjpillér a konstrukciójából fakadóan nem keletkeztet implicit államadósságot. A fedezett pillér vagyona és kötelezettségei megegyeznek egymással, annak jövőbeli nyugdíjkifizetései pontosan akkorák lesznek, mint amekkora kifizetésekre a megtakarítások forrást teremtenek az egyén szintjén. Amikor a fedezett nyugdíjpillér bevezetésre kerül akkor egy hosszú költségvetési pénzügyi áltmenet veszi kezdetét. Egyrészt amennyiben a fedezett pillér bevezetésével párhuzamosan a többnyire növekvő implicit államadósságpálya mentén működő társadalombiztosítási pillér időskori jövedelemhelyettesítési várománya ("mandate") csökken akkor a fedezett pillér bevezetése legalábbis lelassítja az implicit államadósság felhalmozódásának az ütemét. A fedezett pillér bevezetése tehát a felelős költésvetési gazdálkodás irányába ható intézkedés. A fedezett pillér bevezetése azonban az államháztartási hiány mértékére felfelé ható pressziót fejt ki pótolni kell ugyanis azokat a reform után a magánnyugdíjpénztárakba folyó járulékbefizetéseket, amelyek a reform előtt a folyó nyugdíjkifizetéseket finanszírozták a felosztó-kirovó rendszerű TB nyugdíjpillérben. A folyó TB nyugdíjkifizetések finanszírázához szükséges immár hiányzó forrásokat alapvetően két módon lehet előteremteni. A közgazdászok által tipikusan kívánatosnak talált megoldás szerint az államháztartás más területein érvényesített kiigazítás által kell előteremteni a szükséges forrásokat. A megoldás kézenfekvő, de alapvetően azt sugallja, hogy a problémát át kell tolni egy más közpolitikai területre és azt annak problémájává kell tenni. Az ellenpontként kínálkozó megoldás az, hogy az állam elfogadja az államháztartási hiány magasabbra emelkedését éppen a nyugdíjreform által okozott átmeneti finanszírozási igény mértékének megfelelő összegben. Ugyan sok érvet lehet felhozni a kiigazításból való finanszírozás dominanciája mellett, de a hiányból való finanszírozás sem (teljesen) felelőtlen magatartás a szélesebb értelemben vett állami kötelezettségek dinamikája alapján. A nyugdíjrendszer implicit államadósságának a növekedési üteme ekkor is csökken! Ezzel párhuzamosan az államháztartási hiány megnövekedése egy hosszú átmeneten keresztül oda vezet, hogy az implicit államadósság egy része explicit államadóssággá konvertálódik. Most már tehát látjatjuk, hogy miért is bünteti a költégvetési gazdálodás szempontjából felelős nyugdíjreformokat végrehajtó tagállamokat az Európai Stabilitási és Növekedési Paktum, amely csak az explicit adósságállomány és az államháztartási hiány mértékeit korlátozza az implicit államadósság dinamikájára való tekintet nélkül.

Az Európai Stabilitási és Növekedési Egyezmény ezen súlyos hibája nem újkeletű felismerés. A korábbi vita e tárgyban egy elégtelen kompromisszumhoz vezetett, amely szerint a magánnyugdíjpénztári befizetéseket egy rövid (a nyugdíjreform átmenetek időtávjához képest feltétlenül rövid) átmeneti időszakon keresztül lineárisan csökkenő mértékben le lehetett vonni az államháztartási hiányból. Sajnos a költségvetési könyvelők, statisztikusok és nyugdíjközgazdászok egymást meg nem értő diskurzusából nem jött ki olyan eredmény, amely az implicit adósság dinamikáját is figyelembe veszi egy-egy állam államháztartási pozíciójának és intézkedéseinek az értékelésekor.

A fenti érvelés szerint a magyar Kormány legitim módon igyekezhetett volna az EU szintű megoldás hiányát egy magyar "költésvetéskönyvelési innovációval" megoldani és a magánnyugdíjpénztári bevételeknek legalább egy részét államháztartási bevételként feltüntetni. Ez egy a maitól különböző helyzetben egy Orbán Viktornak testhezálló konfliktus felvállalását is jelenthette volna Brüsszellel szemben a "magyar érdekek érvényesítése érdekében". A mai helyzetben azonban amikor a magyar költségvetési finanszírozása az IMF és az EU jóváhagyásától és hiteleitől függ (és ez akkor is igaz ha ma már újra ki tudunk bocsátani államkötvényeket) akkor a magyar Kormány nem volt abban a helyzetben, hogy szembemenjen az IMF és EU delegációk véleményével. A lengyel Kormány különben hasonló meccseket igyekszik játszani Brüsszellel. Itt jegyzem meg, hogy Lengyelország is bevezetett egy fedezett nyugdíjpillért, így az Európai Stabilitási és Növekedési Paktum számukra is olyan ösztönzőket teremt, amelyek a korábbi felelős reformok visszafordítása irányába hatnak. Szerintem az sem pusztán a történelmi lengyel-magyar barátságnak volt betudható, hogy a kormányfő első hivatalos útja Lengyelországba vezetett. Az az út valójában Brüsszelbe vezetett Varsón keresztül ahol egyeztetni lehetett, hogy a lengyelek hogyan igyekeznek érvényesíteni a pozíciójukat Brüsszel irányában.

Semmiképpen sem szeretném azt sugallva lezárni ezt a blogbejegyzést miszerint helyesnek tartanám ha magyar Kormány komoly erőfeszítéseket fektetne a jövőben egy olyan egyedi könyveléstechnikai megoldás elfogadtatása érdekében, amely lehetővé teszi a magánnyugdíjpénzári befizetések államháztartási bevételként való nyilvántartását. Éppen ellenkezőleg azt javasolom, hogy a magyar Kormány olyan EU szintű megoldás érdekében szálljon síkra, amely úgy jutalmazza a helyes irányú nyugdíjreformokat végrehajtó tagállamokat, hogy az implicit állami kötelezettségek dinamikája is tényezővé válik az egyes tagállamok fiskális pozíciójának értékelésekor. A helyzet most kedvezővé lesz, mert az EU szintű fiskális szabályozás nyilvánvalóan újragondolásra szorul a görög válság tükrében. A hasonló érdekű magyar és lengyel kormányzatok összehangolva emelhetnék ezt az ügyet az EU napirendjére az egymást követő magyar és lengyel EU soros elnökségi időszakok alatt.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://econmatters.blog.hu/api/trackback/id/tr352068005

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akira2 2010.06.09. 09:49:55

Nem állítanám, hogy tökéletesen érteném az Európai Stabilitási és Növekedési Egyezmény ellentmondásait, de sejteni vélem, hogy a nyugdíjrendszer elvi megváltoztatása ill. az átmeneti időszak milyen tipusú problémákat vet föl az államadósság korrekt elszámolása, kimutatása terén.
Alapvetően ugyanis szerintem nem befolyásolja az államadósságot negatívabban az, ha a járulékbevételek egy része nem folyik be a költségvetésbe, így nem is lesz erre a részre jövőbeni kötelezettsége az állami nyugdíjrendszernek, mintha előre nem látható kötelezettséget vállal az állam a jelenlegi járulékbevételek fejében.
Az elszámolási trükk tehát szerintem nem is annyira trükk, mint az elszámolás számviteli elvi alapjainak hiányából - vagy annak nem ismeretéből, félreértelmezéséből - adódó bizonytalanság.
A szerzett jogot, a magántulajdont azonban nem volna szabad államosítani, ezért a kérdés csupán elvi/elméleti kérdés marad...

Merillincs 2010.06.09. 14:13:52

Mindenképpen szükséges lenne a statisztikai metódusok (államadósság, áht hiány számítási módjának) felülvizsgálatára. Persze ne feledkezzünk meg arról, hogy az hitelfelvevők (országok) versengenek a forrásokért, ezért azon országoknak érdekük fenntartani a jelenlegi rendszert, akik nem "csináltak" tőkefedezeti pillért. A relatív pozíciójuk így jobb, tehát ellenérdekeltek a status quo megváltoztatásában. A végső megoldás szerintem mindenképpen az állami pillérnek az átalakítása lesz, névre szóló, örökölhető, hozamot biztosító (pl. jegybanki alapkamat) számla mindenkinek - költségek nélkül. A második pillér nagyon magas költségekkel dolgozik (egyszeri 3-5% + évi 1-1,5%) az életpálya elején befizetett összegek nagy része elmegy a költségekre. Az állami nybt ezzel szemben kevesebb mint 1%-os költséghányaddal dolgozik.
Ha átalakítják az állami pillért, és lehetővé teszik a visszalépést (pláne, ha ösztönzik, mondjuk 3-4% számlajóváírással), akkor tömegek fognak visszalépni.

EconMatters 2010.06.09. 16:03:46

@akira2: Az Európai Stabilitási Egyezmény akkor járna el helyesen ha az állami kötelezettségek felhalmozódásának a teljes körét figyelembe venné - így a TB nyugdíjrendszer által generált implicit nyugdíjadósságot is -, és egy összehasonlítható objektív mércével követné a tagállamok költségvetési gazdáskodását. A jelenlegi rendszerben a fedezett nyugdíjpilléreket bevezető államok ceteris paribus kisebb államháztartási hiányt és explicit államadósságot engedhetnek meg maguknak, mint kevésbé felelősen eljáró társaik. Ez nincs a helyén. Persze nem kívánok érvelni amellett, hogy a nyugdíjreform átmeneti költségét mindenképpen hiányemeléssel kellene finanszírozni vagy hogy az implicit államadósság pontosan ugyanolyan fontos, mint az államkötvényekben megnyilvánuló explicit államadósság. Ma már az is vitás kérdés, hogy az implicit vagy az explicit államadósság puhább tétel a kormányok szempontjából. Válságidőszakokon kívül a nyugdíjrendszerek fenntarthatóbbá tétele irányába mutató reformok politikai öngyilkosságnak számítanak. Válsághelyzetben csökkenthető az államok implicit nyugdíjállamadóssága, de látjuk, hogy az explicit adósságra vonatkozó "default" sem tabu. Ha Görögország nem is válik fizetésképtelenné akkor is strukturált adósságátszervezésre szorul, és a görög államkötvényeket birtoklók szempontjából ez az átstruktúrálás ugyanúgy "default", mint a már kiadott állami nyugdíjígérvények csökkentése.

EconMatters 2010.06.09. 16:13:18

@Merillincs: Ez a vita a tőkefedezeti pillérre koncentrált ezidáig, de egyetértek Veled, hogy a hazai nyugdíjrendszer fenntarható pályára terelése, a rendszerben működő ösztönzők helyes irányba igazítása az 1. pillér gyökeres átalakításával érhető csak el. Meggyőződésem szerint igazad van az NDC mechanizmus szerinti átalakításban is, de a PAYGO egyéni számlás pilléren alkalmazott hozammeghatározás módszertana megérne még egy néhány misét. Én az állami pillér átalakítását nem a tőkefedezeti pillér rovására lépném meg, de mindenképpen alkalmazandónak vélek néhány újszerű megoldást a fedezett pillér költségszintjének a leszorítása, az abban eszközölt megtakarítások nettó hozamának növelése érdekében. Erről már írtam néhány gondolatot itt:

econmatters.blog.hu/2010/05/31/magannyugdijpenztarak_nem_allamositas_kell_hanem_allamilag_vezerelt_koltsegcsokkentes

Zatty 2010.06.09. 16:40:44

"Az állami nybt ezzel szemben kevesebb mint 1%-os költséghányaddal dolgozik." Ez szerintem nem így van, még akkor sem, ha ez van az éves kltsvetési törvényben az Alapra vonatkozóan előírva. Ugyanis egy csomó funkciót nem a Nyugdíjbiztosító (hanem pl. az APEH) lát el pl. a járulékok beszedését sem. Hát így könnyű (tudomásom szerint így sem könnyű) 1%-ból gazdálkodni. Más oldalról pedig: nemcsak ezért nem hasonlítható össze egy felosztó-kirovó és egy fedezeti elvű rendszer, hanem azért sem mert más a dolguk!! A fedezeti költségei pedig megérnek egy külön misét, ezt szerintem a piaci verseny akkor fogja igazán szabályozni (most nem tudja, mert még nem erről szól) amikor majd tömegesen lesz kifizetés is.

Merillincs 2010.06.09. 20:20:06

@Zatty: A magánnyugdíjpénztárak esetében is az APEH szedi be a járulékot, tehát ez a költség ott is megjelenik. A visszalépésekkel pedig nem növekszik a működési költség, hiszen egyszerűen nagyobbak a tételek a könyvelésben, így még hatékonyabb lenne az állami pillér.

13 éve vannak magánnyugdíjpénztárak, a mai napig nincs valódi verseny közöttük.

Jómagam az igazi problémát abban látom, hogy a jelenlegi 30-40 évesek fizetik a mostani nyugdíjasok nyugdíját (nyugdíjjárulék+adók), a saját nyugdíjukat (magánnyugdíjpénztári tagdíjak), emellett gyermeket kellene nevelniük, továbbá eltartják a képzetlen, vagy egyéb okból inaktívvá vált emberek tömegeit és ez így együtt már sok.

Az alacsonyabb áht hiány és államadósság számok akár több százmilliárd forintos megtakarítást is jelenthetnének a kockázati kamatfelár csökkentésével. Ez egy óriási költség, ami a teljes államadósságot sújtja.
A 2%-kal alacsonyabb hiány (2010-ben ez 2% lenne) és a 13-14%-kal alacsonyabb explicit államadósság esetén (ceteris paribus) simán lehetne 1-1,5%-kal alacsonyabb kamatszint. Ez a 20000 mrd ft esetében évi 200-300 mrd Ft árnyékköltséget jelent, ha ezt is figyelembe vesszük akkor egyértelműen kijelenthető, hogy nagyon költséges dolog a magánnyugdíjpénztári rendszer.

Merillincs 2010.06.09. 20:27:01

@EconMatters: Elolvastam az előző postot is, jól kifejtetted a költségekkel kapcsolatos problémákat.

Viszont te sem számoltál a többlet kockázati kamatfelár (ami hangsúlyozom, a teljes államadósságra vonatkozik) okozta kiadások hatásával - továbbra is tartom, hogy ez legalább 1-1,5%-ot tesz ki jelenleg, inkább több, de semmiképpen sem kevesebb.

Sandor Karacsony 2010.06.10. 17:46:01

@EconMatters: ervelesed szerint a teljes transzparenciat tehat az teremthetne meg, ha (i) az europai adossag-statisztikaban mind az implicit, mind az explicit allamadossag megjelenne demonstracios cellal; ezzel egyidejuleg (ii) ujra megjelenitesre kerulne az allamhaztartasi hiany kimutatasanal a "nyugdijreformhatas"?

A Hirszerzo cikkben ismertetett konstrukcio (trukknek azert nem neveznem), meg ha az EU/IMF el is fogadta volna, velemenyem szerint jo esellyel nem menne at az europai lakmuszteszten. Hogy ezt biztosra tudjuk, persze at kene valakinek ragnia magat a 611 oldalas ESA95 szabalyozason (eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1996R2223:20071230:EN:PDF), de mar elso olvasatra sem ugy tunik, hogy egy ilyen atfolyatasi mechanizmus hitelesen eladhato lenne, es ezaltal egy tipikusan off-balance-sheet capital flow deficitcsokkento tenyezove valhatna. Tehat valoban a statisztikai transzparencia es az SGP jelenlegi 'perverz inszentivaja', illetve annak hosszu tavu negativ hatasai iranyaban erdemes felepiteni az ervelest.

EconMatters 2010.06.14. 04:36:54

@Sandor Karacsony: Szerintem többről van szó, mint transzparenciáról a szó "átláthatóság" értelmében. Az állam pénzügyeket nem teljeskörűren jellemzi az explicit államadósságra és az államháztartási hiányra koncentráló ESG rendszer. A nyugdíjrendszer által nap mint nap keletkeztetett állami kötelezettségvállalások megjelenítését az állami kötelezettségvállálások és az állami pénzügyek feletti szabályozás teljeskörűségének igénye hozza elő. Ha az ESG szabályozás nem teljeskörű akkor az könnyen teremt perverz ösztönzőket.

Igazad van, hogy az elsődleges kérdés az, hogy az implicit adósság hogyan jelenhet meg az államháztartási statisztikákban. Erre több módszertan létezik, a lényeg az, hogy az ESG hatásköre alá tartozó országok implicit államadósságát ugyanazon szabályok alapján számolják és ennek kontrollálására egységes szabályrendszert alkalmazzon az ESG. A vonatkozó lényegi kérdéseket a következő Holzmann - Palacios - Zviniene tanulmány taglalja általánosan:

siteresources.worldbank.org/SOCIALPROTECTION/Resources/SP-Discussion-papers/Pensions-DP/0403.pdf

EconMatters 2010.06.14. 04:56:20

@Zatty: A PAYGO pillér nem feltétlenül olcsó, de a magánnyugdíjpénztári pillér jelen körülmények között mindenképpen drága. Az egyének nyugdíjvagyonát a magas költségek sokféleképpen erodálják: (1) magas vagyonkezelési költségek útján a vagyonfelhalmozódási időszakban, (2) az annuitásra váltás potenciálisan magas költésgei útján, illetve (3) az egyidejű annuitásra váltási kötelezettségen keresztül. Az utóbbi azért fontos, mert a nyugdíjmegtakarítások értéke erősen kitett a a hosszútávú tőkepiaci ciklusoknak még az életkor specifikus portfóliók rendszerében is. Arra már sok a nemzetközi tapasztalat, hogy a pénztárak / nyugdíjalapok közötti verseny nem áralapon, hanem a marketing költségek felsrófolása útján történik; itt az állami szabályozási beavatkozásnak komoly szerepe van a költségek leszorítása érdekében. Az annuitásra váltás költségeit Magyarországon még nem láthatjuk jól. A piaci verseny e téren pl. jól működően szorítja le a költségeket Chile-ben, de magasan tartja azokat pl. az Egyesült Királyságban. Valami az sugallja, hogy Magyarországon nagyon oda kell figyelni, hogy ez jól sikerüljön. Ami kötelező annuitásra váltás időzítésének a rugalmatlanságát illeti az pusztán egy olyan szabályozási "tökéletlenség", amely azt mutatja, hogy a szabályozási folyamatban nem erős szempont a tagok vagyonának a védelme.

EconMatters 2010.06.14. 05:06:04

@Merillincs: Érdekes dolgot feszegetsz. Az érvelésed indirekte azt feltételezi, hogy csak az explicit államadósság csökkentése hat az államadósság kockázati felárát csökkentő irányba. Erre a témára fogok egy külön bejegyzést nyitni. Most csak annyit, hogy ellentmondó elemzések léteznek ezen a téren. Szerintem bizonyítható, hogy a piaci szereplők az árazási mechanizmusaikban olyan tényezőket is figyelembe vesznek, amelyek erősen korrelálnak az implicit nyugdíjadóssággal. Ez az érvelés két vélelemnek is támaszt ad: (1) ugyan az ESG nem veszi figyelembe az implicit adósság dinamikáját, de a piacok igen, (2) a fedezett pillérek bevezetése nyomán csökkenő implicit adósság felhalmozódási dinamika is az államadósság kockázati kamatfelárának csökkenése irányában hat.

Merillincs 2010.06.15. 20:33:14

@EconMatters: Sajnos az a gyakorlati tapasztalatom, hogy az intézményi befektetők sem veszik figyelembe az ilyen "finomságokat", egyszerűen megnézik a hiányszámot és a GDP arányos államadósságot, és ezek alapján döntenek (de a legtöbbször csak a nyáj után mennek...). Nincsenek illúzióim ezzel kapcsolatban - a csordaszellemet követik, csak a következő negyedéves zárás, illetve a bónuszuk érdeklik őket. (Engem sem érdekelne a helyükben más...)
Sőt sokszor az EU vagy a hitelminősítők sem veszik figyelembe a nyugdíjrendszerek eltéréseit.

Egy ideális világban "forintosítanák" a jövőbeli nyugdíjígérvényeket és ez alapján összehasonlíthatóvá válna az egyes országok valós pénzügyi helyzete. De ez a rendszerek eltérései, a bizonytalansági tényezők sokasága miatt borzasztó bonyolult, másrészt sok országnak nem érdeke.

A költségek pedig mindig az államilag maximalizált szinten lesznek - az általad is említett marketingköltségek miatt.
süti beállítások módosítása